Den proksimale utviklingssone


Hver elev innehar noe kunnskap, og i en læringssituasjon vil eleven prøve å oppnå ny kunnskap med hjelp fra læreren. De to representerer hver sin grense for eleven. Den første er grensen for hva eleven klarer alene, mens den andre er grensen for hva eleven ikke klarer, selv med hjelp. Sonen mellom disse to grensene omtales av Lev Vygotskij som Den Proksimale Utviklingssone, vist ved en illustrasjon under. Denne sonen representerer hva eleven kan greie med hjelp fra andre, for eksempel med hjelp fra en lærer i en læringssituasjon. Det som er utenfor sonen er det eleven ikke greier, selv med hjelp, og det som befinner seg innenfor sonen er det eleven kan klare alene. Den proksimale utviklingssonen er dynamisk, noe som vil si at den endrer seg med læringsutviklingen. Den proksimale utviklingssonen vil etter hvert forskyves utover, sammen med grensen for hva eleven ikke klarer, selv med hjelp. Nedenfor viser illustrasjonen grensene som ujevne, dette er for å markere at eleven har ulik kunnskap innenfor forskjellige kunnskapsområder.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s